Första ridpasset.

Datum:2011-11-03 - Tid: 19:44:45

Tänkte ju bara ta en lugn promenad med Deas idag, men hon var inge som helst berörd av flytten och så utan betedde sig som hon alltid hade stått i detta stall. Kollade lite extra på alla hästar, men inget annat. Så jag bestämde mig för att rida på en gång.

Innan ridningen ville jag se vilket sorts förtrooende hon gav mig så jag testade det på ett enkelt vis - med den första leken i "seven games" - alltså att kunna dra handen överallt på hästens kropp.
Deas var inge som helst berörd av det, hon stod lugnt och gjorde en fiskliknande rörelse med munnen, typ "smackade" lite med läpparna. Vilket var ett himla gott tecken! När jag kom under magen vände hon sakta huvudet emot mig för att se vad jag gjorde, men hela tiden med öronen fram och utan att vara det minsta misstänksam eller liknande.



Skrittade igång henne ute och kom sedan in på Ridbanan. I början när jag red var hon ganska jobbig. Sjuukt seg och ryckte med huvudet eller stampade så fort jag la på skänkeln. Antar att det är hennes sätt att testa nya ryttare. Vi arbetade mest i skritt och trav på volterna, och la fokusen på att försöka få ner henne i form, fram i ett bra tempo och jobba sig runt fint på volterna. I början var det näst intill omöjligt, men ju längre in i passet vi kom desto bättre gick det, hon jobbade stundvis riktigt bra och i en grymt fin form, men endast några meter. Men det är ett steg i rätt riktning!

Passet resulterade i en svettig häst och en väldigt trött ryttare.
Mamma övertalade mig så hon fick klippa Deas långa man efter ridningen oxå, jobbigt om ni frågar mig då jag vill att hon ska ha åtminstone lite längd på manen. Men Deas skötte sig kanon! Vi ställde upp henne i gången då vi inte visste hur hon skulle bete sig, men hon stod stilla, och gjorde inte de minsta för att protestera! :)


Jag kunna inte önskat mig en bättre start!
//Bella
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0